Architect Neelu Boparai ontwierp voor Wiborg grote, ruime en lichte woningen geïnspireerd op de historische grachtengordel van Amsterdam en op de rauwe industriële havencultuur. Dit gecombineerd met het comfort en de luxe van nu. De pakhuizen bevatten 86 verschillende woningtypes variërend in oppervlakte van circa 45 m2 tot meer dan 290 m2. Van eengezinswoningen tot appartementen en van meer-laagse woningen tot royale lofts. De vrijheid om je woning nog naar eigen wens bouwkundig in te kunnen delen is een mooi uitgangspunt voor de kopers.
In samenwerking met Boparai Architecten hebben wij nieuwe indelingen ontworpen. Door ook bouwkundig mee te denken hebben we de oorspronkelijke indelingen efficiënter en meer passend bij de doelgroep kunnen vormgeven. Een bijzonder project, ontwikkeld door een ambitieuze opdrachtgever en een uitgesproken doelgroep als kopers, precies wat bij ons past!
Werkzaamheden Ontwerpplek:
• ontwerpen bouwkundige indelingen
• ontwerp en uitwerking commerciële plattegronden
• ontwerp en esthetische begeleiding 3d impressies
• ontwerp interieur algemene ruimten
In het hart van Watergraafsmeer te Amsterdam, ligt Park Jeruzalem. Het nieuwbouwproject ontwikkeld door De Nijs, is een plek met historie. De 76 karakteristieke eengezinswoningen en vier appartementen omhelzen twee hoven, in hetzelfde ritme als drie andere hoven aan de Hugo de Vrieslaan. Die drie hoven zijn een rijksmonument, omdat ze typerend zijn voor de Amsterdamse stedenbouw net na de Tweede Wereldoorlog. De wijk kenmerkt zich door hun platte daken en grijs-witte muren en werd om deze reden in de volksmond al snel Jeruzalem genoemd. Het architectenbureau Heren 5, heeft alle belangrijke architectonische kenmerken als uitgangspunt meegenomen in het nieuwe ontwerp. Het project biedt de mogelijkheid om de woning casco op te laten leveren zodat de toekomstige bewoners hun huis helemaal naar wens kunnen vormgeven.
In samenwerking met Heren 5 hebben wij nieuwe indelingen ontworpen waarin we de woningen bouwkundig hebben geoptimaliseerd en daarnaast hebben we variant indelingen ontworpen. Dit om de kwaliteit en mogelijkheden van de woningen zoveel mogelijk naar voren te laten komen en de doelgroep hiermee te inspireren.
Werkzaamheden Ontwerpplek:
• ontwerpen bouwkundige indelingen
• ontwerp en uitwerking commerciële plattegronden
• ontwerp en esthetische begeleiding 3d impressies
Gelijkvloers wonen is niet alleen praktisch, het geeft ook een fantastische woonbeleving. Binnen en buiten zijn maximaal met elkaar verbonden, slapen aan de tuin is geen droom meer.
Bij deze bungalow staan open- en ruimtelijkheid centraal. De voormalige garage geschakeld aan de woning is betrokken bij het woongedeelte. Hierdoor is er een zichtlijn ontstaan van maar liefst 18 meter. Deze zichtlijn wordt extra benadrukt door een lang zwevende keuken- en opbergkast. De open- en ruimtelijkheid ervaar je maximaal door de keuze van één vloer, het minimaal toepassen van deuren en de optimale lichtinval. In deze woning sta je altijd met elkaar in verbinding en heb je als individu voldoende ruimte voor jezelf.
De nieuwe bakkerij van Matthijs Boon is niet zomaar een winkel waar je alleen brood kan kopen, het is een beleving waar je letterlijk bij Matthijs aan tafel kan schuiven. Matthijs wil de bezoeker laten proeven, ruiken en ervaren. Het bijzondere aan deze winkel is dat je bij Matthijs een kijkje achter de schermen kunt nemen. De winkel grenst namelijk met een glazen wand aan de bakkerij en geeft u de mogelijkheid te zien hoe de producten met zorg en aandacht bereid worden. Het familiebedrijf heeft een duidelijke visie: “Wat we doen, doen we goed met passie en met volle overgaven”. In zijn nieuwe zaak wil Matthijs zijn klanten betrekken bij het ambachtelijke productieproces.
Onze uitdaging was om Matthijs zijn visie te vertalen naar het interieur. In het ontwerp hebben we zijn identiteit en de uitstraling van de winkel dichter bij elkaar gebracht. Allereerst vormt de transparantie tussen de winkel en de productie een belangrijk uitgangspunt. Om de connectie te versterken loopt de betonvloer vanuit de winkel door naar de bakkerij waardoor je de ruimte als 1 geheel ervaart. Tegen de witte achterwand in de winkel liggen de goudgele broden te shinen. Voor de achterwand met broden hebben we een grote multifunctionele tafel in de winkel ontworpen, een knipoog naar de huiselijkheid die het familiebedrijf wil uitstralen. Iedereen kan aanschuiven om de beleving van zijn producten te ervaren, om te ontmoeten of te werken. Mocht je wat minder tijd hebben, dan lokt de uitgesproken gele koffiebar je toch even naar binnen voor een lekkere koffie-to go. Een bijzonder, ambachtelijk en hartelijk familiebedrijf!
Coffeemania is een relatief jonge speler op de markt van de moderne koffiehuizen. Wij hebben de eerste vestiging van deze keten ontworpen, die als inspiratiebron voor de daarna volgende vestigingen heeft gediend, waarbij wij hebben gekozen voor een tijdloos interieur met een basis van natuurlijke materialen en kleuren. Het Coffeemania-concept draait uitdrukkelijk niet alleen om de verkoop van koffie en andere consumpties, maar heeft ook een sterk maatschappelijke component. Het is de bedoeling dat elke vestiging een rol speelt als ontmoetingsplek van de buurt. Vandaar dat er bijvoorbeeld een expositieruimte is opgenomen. Het café is mede daardoor een echt buurtcafé geworden. Verbinding staat centraal. En ten slotte zijn we erg blij met de resultaten van de samenwerking met Lise Levebre, die de murals voor haar rekening heeft genomen. De muur in het interieur dient als krant over alle koffie-weetjes, de ‘manische’ aanpak van koffie waar Coffeemania voor staat.
De afgelopen 4 jaar heeft Ontwerpplek de aandeelhoudersvergaderingen van Ahold vormgegeven. Voor de bijzondere aandeelhoudersvergadering van 2016 – de laatste voor de fusie met Delhaize – leefde bij Ahold de wens om nog één keer het Aholdmerk en de Ahold-beleving voor de volle 100% neer te zetten. Wij hebben de ruimte gevuld met de blow-up van een film van de tijdslijn van de ontwikkeling van Ahold door de jaren heen. Het project leverde een goede balans op tussen de indrukwekkende architectuur van de locatie, het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam, en de branding van Ahold. Het voor dit event ontwikkelde concept is zo goed ontvangen dat het de basis is geworden voor andere Ahold-events.
Conny Groenewegen is een jong, aanstormend fashiontalent. In 2011 won ze de Dutch Fashion Award. Haar vrouwelijke, sensuele kleding zit op het raakvlak tussen mode en kunst en speelt met sterke contrasten, zoals open/gesloten of verleden/heden. Conny heeft ons gevraagd de visie die haar nieuwe kledingcollectie draagt en de idealen die ze nastreeft te vertalen naar een catwalk-concept voor haar collectie-presentatie ‘Request for Landing’, waarbij de beleving van de toeschouwer centraal staat. Bijzonder is dat we geen gebruikelijke ‘frontrow’ gecreëerd hebben. De catwalk is afgestemd op de sfeer van de collectie en de architectuur van de Westergasfabriek in Amsterdam. Bezoekers spraken over echte vernieuwing en een onvergetelijke ervaring – daar zijn we natuurlijk erg blij mee, net als met de co-creatie met alle betrokken partijen.
National Geographic neemt deel aan de jaarlijkse Vakantiebeurs om het merk te ondersteunen, de band met relaties te versterken en abonnementen te werven. Ontwerpplek is gevraagd hiervoor een beursstand te ontwerpen, die 100% merkbeleving genereert, ontmoeting stimuleert en natuurlijk als eyecatcher functioneert. Met een ‘traveler café’ en een kennisplatform zijn wij er in geslaagd een hoop reuring en interactie met bezoekers op de beursstand te triggeren. Missie geslaagd!
AMI Kappers is een keten van kapsalons met 82 vestigingen. Voor het hoofdkantoor in Deventer hebben wij een conceptstore ontworpen, waarin meerdere functies zijn gecombineerd en die ook als ontmoetingsplek functioneert. Ondanks de indeling in diverse ruimten met verschillende functies is het een transparant geheel geworden. Wij zijn er trots op dat wij een kil kantoorpand hebben kunnen transformeren naar het ‘familiehuis’ van AMI Kappers.
Als twee partners gaan samenwonen in het huis van één van beiden ontstaat er een nieuwe situatie waarin ze zich thuis moeten gaan voelen. Hilde voerde intensieve gesprekken om goed zicht te krijgen op de wensen van beide partners. Gekozen is voor een open architectuur, met veel zichtlijnen, functionele oplossingen en – ook hier weer – een hoge fun-factor. Denk aan de door ons ontworpen tafel die door de keuken heen geschoven kan worden om zo ook buiten gebruikt te kunnen worden. Door de nieuwe indeling ontstaat er veel interactie tussen de partners.