De nieuwe bakkerij van Matthijs Boon is niet zomaar een winkel waar je alleen brood kan kopen, het is een beleving waar je letterlijk bij Matthijs aan tafel kan schuiven. Matthijs wil de bezoeker laten proeven, ruiken en ervaren. Het bijzondere aan deze winkel is dat je bij Matthijs een kijkje achter de schermen kunt nemen. De winkel grenst namelijk met een glazen wand aan de bakkerij en geeft u de mogelijkheid te zien hoe de producten met zorg en aandacht bereid worden. Het familiebedrijf heeft een duidelijke visie: “Wat we doen, doen we goed met passie en met volle overgaven”. In zijn nieuwe zaak wil Matthijs zijn klanten betrekken bij het ambachtelijke productieproces.
Onze uitdaging was om Matthijs zijn visie te vertalen naar het interieur. In het ontwerp hebben we zijn identiteit en de uitstraling van de winkel dichter bij elkaar gebracht. Allereerst vormt de transparantie tussen de winkel en de productie een belangrijk uitgangspunt. Om de connectie te versterken loopt de betonvloer vanuit de winkel door naar de bakkerij waardoor je de ruimte als 1 geheel ervaart. Tegen de witte achterwand in de winkel liggen de goudgele broden te shinen. Voor de achterwand met broden hebben we een grote multifunctionele tafel in de winkel ontworpen, een knipoog naar de huiselijkheid die het familiebedrijf wil uitstralen. Iedereen kan aanschuiven om de beleving van zijn producten te ervaren, om te ontmoeten of te werken. Mocht je wat minder tijd hebben, dan lokt de uitgesproken gele koffiebar je toch even naar binnen voor een lekkere koffie-to go. Een bijzonder, ambachtelijk en hartelijk familiebedrijf!
Coffeemania is een relatief jonge speler op de markt van de moderne koffiehuizen. Wij hebben de eerste vestiging van deze keten ontworpen, die als inspiratiebron voor de daarna volgende vestigingen heeft gediend, waarbij wij hebben gekozen voor een tijdloos interieur met een basis van natuurlijke materialen en kleuren. Het Coffeemania-concept draait uitdrukkelijk niet alleen om de verkoop van koffie en andere consumpties, maar heeft ook een sterk maatschappelijke component. Het is de bedoeling dat elke vestiging een rol speelt als ontmoetingsplek van de buurt. Vandaar dat er bijvoorbeeld een expositieruimte is opgenomen. Het café is mede daardoor een echt buurtcafé geworden. Verbinding staat centraal. En ten slotte zijn we erg blij met de resultaten van de samenwerking met Lise Levebre, die de murals voor haar rekening heeft genomen. De muur in het interieur dient als krant over alle koffie-weetjes, de ‘manische’ aanpak van koffie waar Coffeemania voor staat.
AMI Kappers is een keten van kapsalons met 82 vestigingen. Voor het hoofdkantoor in Deventer hebben wij een conceptstore ontworpen, waarin meerdere functies zijn gecombineerd en die ook als ontmoetingsplek functioneert. Ondanks de indeling in diverse ruimten met verschillende functies is het een transparant geheel geworden. Wij zijn er trots op dat wij een kil kantoorpand hebben kunnen transformeren naar het ‘familiehuis’ van AMI Kappers.
Vanaf het dakterras van Nemo Science Center hebben bezoekers een prachtig uitzicht over Amsterdam. In de loop der jaren is de oorspronkelijke inrichting van het terras langzamerhand overwoekerd door allerlei toevoegingen. In het kader van een grote opknapbeurt hebben wij een ontwerp voor de herinrichting gemaakt, waarbij twee zaken centraal stonden: de functie als uitzichtpunt en de speel- en leerfunctie (‘verboden af te blijven’). Wij zijn in dit project vooral teruggegaan naar de oorspronkelijke basis, waarbij we een schat aan elementen herontdekten die wel aanwezig waren maar niet (meer) gezien werden. Door de nadruk op de juiste zaken te leggen is het gelukt de optimale beleving van het terras en de omgeving weer terug te brengen. Een fantastisch uitzicht, de wind, het waterspel, wapperende blauwe vlaggen die wegvallen tegen de blauwe lucht – zonder veel opsmuk een maximaal effect!
Voor de 35 luxe koopwoningen in jaren ’20-stijl die ERA Contour realiseerde in Villapark Uithofslaan heeft Ontwerpplek het verkoopproces ondersteund met het ontwerpen van plattegronden, 3D-impressies en referentiebeelden. We hebben de bouwkundige indeling geoptimaliseerd naar verschillende doelgroepen en tegelijkertijd de unieke punten van elke woning goed uit laten komen. Voor de begane grond hebben we bijvoorbeeld twee varianten laten zien: met de keuken of met de woonkamer aan de tuinzijde. Op de verdieping hebben we mogelijke oplossingen laten zien die verschillende doelgroepen aanspreken: een extra badkamer in de slaapkamer, een apart toilet, een walk-in closet, of een hele zolderverdieping als domein voor de kinderen.
Voor een vrijstaande villa in Laren ontwierpen wij een nieuw interieur, met een royale zit- en eethoek, een slimme indeling van de naar verhouding kleine keuken en meer daglicht en transparantie door toepassing van een glazen deur. Door deze ingrepen komt er meer daglicht binnen en neemt de beleving van de ruimte flink toe.